Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

SPEKTAKL WIRTUALNY

Zaczynając w 1996 roku
pracę nad rzeczywistymi obiektami,
(zrealizowanymi w znacznym stopniu,
ale utraconymi potem
w niewyjaśnionych okolicznościach),
nie przeszło mi nawet przez myśl,
iż projekt ten
będzie mi dane dokończyć
w wirtualnym wymiarze.

Jak się okazało,
mój radykalny zamysł
„Teatru mechanicznego”
w sposób wyjątkowy
nadaje się do podjęcia
właśnie
w formie digitalnej.

Sprzyja temu
z jednej strony
jego maszynowa techniczność,
z drugiej
– ograniczona do minimum
rola aktora.

Dodatkowo
sformułowane przeze mnie
postulaty:

– zbudowania modela maszynerii
z uchwyconymi
wszystkimi zależnościami
jego składowych,

– precyzyjne ich dostrojenie
w dzieło zamknięte,
– drobiazgowa dbałość
o każdy szczegół prezentacji,

– ale przede wszystkim:
zamrożenie w czasie
wzorca

gotowego do powtórzeń
w dokładną replikę
pierwowzoru,
zyskały w wirtualnym wydaniu
nie tylko
pełne uzasadnienie,
siłę wyrazu,
ale wręcz
inny,
głębszy
sens.

Moja idea spektaklu
poza czasem,
dzięki osadzeniu
w sieci,
rzeczywiście lokuje go
w wyobrażonym wymiarze:
teraz – kiedykolwiek – zawsze.

Co więcej,
taki dostęp
ujawnia jeszcze jeden
ponad przestrzenny aspekt,
który określiłbym mianem
zewsząd.

Jednak to,
co w tej realizacji
robi na mnie
największe wrażenie
– to intensywność wizerunku
wygenerowanych obiektów.

Ich
wyrazista faktura,
soczysta szczegółowość,
iluzyjna przestrzenność,
tworzy „świat hiperrealny”
porażający sugestywnością,
pełnią ekspresji,
ale także nastrojowością.

Wszystko to
wydaje się stać
w sprzeczności
z genezą jego powstania,
którą opisać można
jedynym słowem
sztuczność.

Ale przecież
to samo pojęcie
stoi nawet za najbardziej
iluzyjnym dziełami
malarstwa,
rysunku,
grafiki
czy rzeźby.

Co więcej,
kryje się nawet w terminie
wszystkie te dziedziny
scalającym
Sztuce.

Skądinąd,
realizacja tego spektaklu
za sprawą digitalnego medium
definitywnie włącza teatr
w obszar sztuk wizualnych

– co przecież także
stanowiło moje credo.

Wypada jednak stanowczo podkreślić
– ruchomy model „Ostatniej Fugi”
w cyfrowym wymiarze
istnieje i funkcjonuje
naprawdę.

Dariusz Gorczyca
kwiecień 2024
Kraków

ostatnia-fuga-logo