W trakcie wakacyjnego pobytu w Holandii otrzymałem od „Galerie Marin” z Den Helder propozycję zrealizowania kameralnej formy teatralnej. Akcję zaaranżowałem wokół obiektu „Strefa realnego zagrożenia” z finałem w rodzaju action painting. Na uwagę zasługuje pojawiający się po raz pierwszy – tu w roli żeńskiej – „aktor wielopostaciowy”.
Premierowy pokaz odbył się 3 sierpnia 1988 roku w „Galerie School 7”, Den Helder (NL), w ramach otwarcia wystawy malarstwa Wernera Reinischa z grupy Kunstliga.
Muzyka: Klaus Schulze.
Obsada: 2 osoby.
Czas trwania: 17 min.
Kadry pochodzą z filmu video, operator kamery: Barber Honing.
Zamieszczony poniżej rysunek pochodzi z publikacji: Dariusz Gorczyca „Teatr Sytuacji – teksty teatralne, projekty scenograficzne, zdjęcia”, 1989.
I.
Pokaz rozpoczynam od zastygnięcia w zdublowanym geście postaci z obrazu, wiszącego przede mną na ścianie galerii.
II.
Bliżej widzów, po stronie prawej na podłodze leży Ona, zamarła w pozie.
III.
Ocknięcie z bezruchu prowokuje proces cielesnej ekspresji – samopoznanie.
IV.
Niemalże taneczna płynność ruchów ich dwojga.
V.
Ona odnajduje leżące obok białe prześcieradło.
VI.
Chęć nawiązania relacji, lekkomyślne zarzucenie płachty bieli na zaskoczonego tym partnera.
VII.
Niespodziewanie dramatyczne konsekwencje – jego usidlenie, skrępowanie, konfuzja – Lilith.
VIII.
Odnalezione przejście – samodzielne przekroczenie oddzielającej zasłony płótna.
IX.
Przywdziana nieskazitelna szata bieli, wyraźnie uduchawia jego postawę.
X.
Nieomal misyjna potrzeba nawiązania relacji z innymi.
XI.
On zbliżając się w kierunku stojących na przodzie widzów, nieopatrznie wpada w Strefę Realnego Zagrożenia.
To dwie rozstawione po bokach drewniane kobyłki malarskie, ze sterczącymi ku górze listewkami, najeżonymi kilkunastoma wcześniej zamoczonymi w czarnej farbie, różnej wielkości pędzlami.