Urodzony 1.04.1966 w Chrzanowie.
Kończy Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie w profilu biologiczno-chemicznym.
W 1986 r. rozpoczyna studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale Grafiki.
Od 1987 r. realizuje – na kilku wydziałach – indywidualny tok studiów obejmujący:
- malarstwo – w pracowni prof. S. Rodzińskiego
- rzeźbę – w pracowni prof. B. Chromego
- rysunek – w pracowni prof. W. Kotkowskiego
- grafikę – w pracowni prof. S. Wejmana
- obiekty sceniczne – w pracowni doc. R. Kurzawskiego
W 1991 r. kończy studia specjalnym dyplomem interdyscyplinarnym obejmującym w/w dziedziny sztuki, poszerzonym dodatkowo o fragmenty autorskiego spektaklu.
W 1987 r. powołuje „Teatr Sytuacji”. Z grupą tą realizuje własne spektakle:
- „Upadek Ikara”, Kraków, 1988
- „Performance holenderski”, Den Helder (NL), 1989
- „Rytuał przemian”, Kraków, 1990
- „Cztery figury Kadryla”, Dietzenbach (DE), 1992
- „Imperium cienia”, Kraków, 1993
- „Dichotomos”, Szeged (HU), 1998
- „Dichotomos II”, Frankfurt n. Menem (DE), 2000
- „The Dead Bed”, Budapeszt, 2003
- projekty niezrealizowane:
- „Strategia fałszu”, 1993
- „Ostatnia fuga”, 1994
- „Theatrum anatomicum”, 1994
Jest autorem akcji, działań parateatralnych i performance:
- „Ciało i ornament”, Kraków, 1992
- „Ciało zniewolone”, Kraków, 1994
- „Ciało – Futerał Śmierci”, Kraków, 1996
- „Diagram szaleństwa”, Kraków, 1996
- „Preparat anatomiczny”, Genewa (CH), 1997
- „Seanse anatomiczne”, Rieti (IT), 1998
- „The Last Sunday”, Nove Zamky (SK), 1999
- „Formy dowodzenie – Appollo i Dafne”, Nove Zamky (SK), 2000
- „Zmiany hormonalne”, Wrocław, 2001
- „Re-animation”, Paryż, 2002
- „U.S. Performance”, Lexington (US), 2002
- projekt niezrealizowany:
- „Live concert of life”, 2005
Swoją sztukę – głównie zebraną w cykle – realizuje w różnych dyscyplinach oraz technikach. Są to:
Obiekty sceniczne:
- „Rusztowania – Klatki Uwikłania”, Upadek Ikara, 1988
- „Skrzydła Ikara”, Upadek Ikara, 1988
- „Strefa realnego zagrożenia”, Performance holenderski, 1989
- „Skrzynki – Skryte Przedziały Świadomości”, Imperium cienia, 1990
- „Żagle – Latawce Udręczonej Wyobraźni”, Imperium cienia, 1990
- „Nieustanny Obserwator”, Imperium cienia, 1990
- „Plecak metafizyczny”, Imperium cienia, 1991
- „Plecak fizjologiczny”, Imperium cienia, 1991
- „Konfesjonał – Gilotyna Hipokryzji”, Imperium cienia, 1991
- „Szafa – Ołtarz Zbawienia”, Imperium cienia, 1991
- „Łóżeczko – Maszyna Perwersji”, Imperium cienia, 1992
- „Maszyny Sumienia”, Imperium cienia, 1992
- „Kościste Skrzydła Daimoniona”, Imperium cienia, 1992
- „Łapka Egzorcysty”, Imperium cienia, 1992
- „Głupota”, Cztery Figury Kadryla, 1992
- „Zawiść”, Cztery Figury Kadryla, 1992
- „Próżność”, Cztery Figury Kadryla, 1992
- „Skąpstwo”, Cztery Figury Kadryla, 1992
- „Columbus”, Cztery Figury Kadryla, 1992
- „Camera anatomica”, Seanse anatomiczne, 1998
- „Hełm Anubisa”, Re-animation, 2001
- projekty niezrealizowane:
- „Oprawcza machina krzyżowa”, 1989
- „Żeglarz – tułacz”, 1989
- „Marionety człowiecze”, Strategia fałszu, 1993
- „Człowiek forteca – On”, Strategia fałszu, 1993
- „Człowiek forteca – Ona”, Strategia fałszu, 1993
- „Koń trojański – czołg”, Strategia fałszu, 1993
- „Gabinet torturowanej iluzji”, Strategia fałszu, 1993
- „Akcesorium obnażenia wizerunku”, Strategia fałszu, 1993
- „Antropo – klatka”, Strategia fałszu, 1994
- „Maszyna nieustannej egzekucji”, Ostatnia fuga, 1994
- „Pluton egzekucyjny – orszak pogrzebowy”, Ostatnia fuga, 1994
- „Tarcza – diagram zabijania”, Ostatnia fuga, 1994
- „Transporter ofiary”, Ostatnia fuga, 1994
- „Sygnalizator salwy”, Ostatnia fuga, 1995
- „Przyrząd anatomiczny”, Ostatnia fuga, 1995
- „Żywy cel”, Ostatnia fuga, 1995
Przestrzenie mentalne (określenie autora):
- „Epitafia”, 1996
- „Maszyny szaleństwa”, 1996
- „Camera anatomica”, 1997
- „Hygrophilous”, 2007
- projekty niezrealizowane:
- „The Temple of Human Mind”, 2007
- „Katedra ludzkiego ciała”, 2009
Obiekty:
- „Drabina Jakubowa”, 1994 / 2023 (3D)
- „Inkubator umarłych”, 1994 / 2023 (3D)
- „10 sposobów ujarzmienia pokusy”, 1995 (cykl 10 gablot)
- „Sarkofag topografii ran”, III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim, 1997 / 2022 (3D)
- „Imadła sylwety bólu”, III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim, 1997 / 2022 (3D)
- „Pręgierz rozpięcia krzyżem”, III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim, 1997 / 2022 (3D)
- „Heartronome”, 2002
- projekty niezrealizowane:
- „Puzzle Stwórcy”, 1995
Instalacje:
- „Formy dowodzenie – Apollo i Dafne”, 2000
- „Garderoba anatomiczna”, 2002
- „Pracownia anatomiczna”, 2002
- „Lekcja anatomii wg Niewiernego Tomasza”, 2003
- projekty niezrealizowane:
- „Szyjemy Sobowtóra”, 1997
- „Oblicza agresji”, 2005 / 2023
- „Modele grozy”, 2023
- „Waga Sądu Ostatecznego”, 2023
- „Psychomachi(n)a”, 2023
Fotografie:
- „Imperium cienia – obiekty sceniczne”, 1993 (cykl 15 zdjęć)
- „Camera anatomica”, 1997 (cykl 8 zdjęć)
- „Wcięcia anatomiczne”, 2003 (cykl 6 zdjęć z ingerencją)
- „Intensywny kurs kroju i szycia”, 2003 (cykl 29 zdjęć, w tym 9 z ingerencją)
- projekty niezrealizowane:
- „Rzeźby bólu”, 1997 (cykl 6 zdjęć)
- „Europae sui liberationis”, 2003 (cykl 6 zdjęć)
Prace na papierze:
- „22 fazy wyzionięcia ducha”, 1995 / 2022 (cykl 22 rysunków)
- „Wiwisekcje”, 1995 / 2023
- „Preparat anatomiczny”, 1997
- „Wtórne dowodzenie formy zniewoleniem”, 1999 (cykl 9 prac)
- „Debata anatomiczna”, 2002, (cykl 6 monokopii)
- „Ludzkie kości i geometria”, 2002, (cykl 6 monokopii)
- „Pięć porządków w architekturze i ludzkie kości”, 2002 (cykl 5 monokopii)
- „Od realności do wiedzy”, 2004 (cykl 6 monokopii + collage)
Projekty i rysunki:
- „Imperium cienia – projekty obiektów”, 1989-93 (cykl 11 rysunków)
- „Rytuał przemian – rysunki”, 1990 (cykl 5 rysunków)
- „Imperium cienia – szkice obiektów”, 1993 (cykl 11 szkiców)
- „Imperium cienia – sceniczne miniatury sytuacyjne”, 1993 (cykl 24 szkiców)
- „Imperium cienie – rysunki”, 1993 (cykl 12 rysunków)
- „Strategia fałszu – szkice / projekty”, 1993-94 / 2022 (cykl 6 szkiców / 8 rysunków)
- „Drabina Jakubowa – projekt”, 1994
- „Inkubator umarłych”, 1994 / 2023 (2 szkice / 2 rysunki)
- „Ostatnia Fuga – projekty”, 1994-95 (cykl 7 rysunków)
- „Camera anatomica – projekt”, 1994 / 1998 (2 wersje)
- „Puzzle stwórcy – projekt”, 1995
- „Artaud, Nietzsche, Van Gogh w maszynie szaleństwa”, 1996 (3 rysunki)
- „III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim”, 1997 (cykl 6 rysunków)
- „Szyjemy Sobowtóra – projekt”, 1997
- „Rzeźby bólu – projekt”, 1997
- „Cztery Figury Kadryla – rysunki”, 1998 (cykl 5 szkiców / 4 rysunków)
- „Garderoba anatomiczna – projekt”, 2002
- „Heartronome – projekt”, 2002
- „Europae sui liberationis – projekt”, 2003 / 2023
- „Oblicza agresji – projekt”, 2005 / 2023
- „Hygrophilous – projekt”, 2007
- „The Temple of Human Mind” – projekt, 2007 / 2022 ( 7 rysunków)
- „Katedra i ludzkiego ciała – projekt”, 2009
- „Modele grozy – projekt”, 2023 (cykl 3 rysunków)
Video art:
- „Obłędu łańcuch wcieleń”, 1992
- „Pieszczota ciągłym zagrożeniem”, 1992
- „Drabina Jakubowa”, animacja 3D, 1994 / 2023
- „Inkubator umarłych”, animacja 3D, 1994 / 2023
- „III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim”, animacja 3D, 1997 / 2022
- „DOBRA/NIEDOBRA-ni”, 1998 / 2022
Ma na swoim koncie 33 wystawy indywidualne (z założenia nie bierze udziału w wystawach zbiorowych), w tym we Francji, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Węgrzech, Rumunii i Słowacji.
1990
- „Projekty i obiekty sceniczne”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków
- „Malarstwo, rzeźba, rysunek, grafika, obiekty sceniczne, teksty”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków
1991
- „Wystawa podyplomowa”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków
- „Strefa Tabu”, Le Carreau de Fosse, Loos en Gohelle (FR)
1992
- „Projekty obiektów scenicznych”, SCK Rotunda, Kraków
- „Projekty obiektów scenicznych”, Hessische Jugendbildungsstätte, Dietzenbach (DE)
1993
- „Rysunki z Imperium cienia”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków
1995
- „Ciało zniewolone”, Galeria Manhattan, Łódź
1996
- „Epitafia”, Galeria Artemis, Kraków
- „Maszyny szaleństwa”, Galeria Rzeźby, Kraków
- „Maszyny szaleństwa”, Galeria Promocyjna, Warszawa
1997
- „Imperium cienia – projekty obiektów”, Olof Palme Haz, Budapeszt
- „Epitafia”, Galeria 3 mille Grenouilles, Genewa (CH)
- „Ciało zniewolone”, (pokaz zamknięty), GSW Bunkier Sztuki, Kraków
- „Camera anatomica”, Galeria FF, Łódź
- „Camera anatomica”, Galeria MAMU, Budapeszt
1998
- „Camera anatomica”, Photography Show ’98, Hilton Center, Nowy Jork
- „Camera anatomica”, Musse de l’histoire vivante, Montreuil (FR)
- „Camera anatomica”, Teatro Vespasiano, Rieti (IT)
2000
- „Projekt – obiekt teatralny”, Ośrodek Twórczości Jerzego Grotowskiego, Wrocław
- „Wtórne dowodzenie formy zniewoleniem”, Galeria K-49, Nove Zamky (SK)
2001
- „Maszyna – obiekt ciała”, Galeria Miejska, Wrocław
- „Maszyna – obiekt ciała”, Bałtycka GSW, Słupsk
2002
- „Camera anatomica”, Lavoir Moderne Parisien, Paryż
- „My games with anatomy”, Galeria Tasca, University of Kentucky, Lexington (US)
2003
- „ArtNATOMY, Reaserch Studio – introduction NO.1”, Galeria Platan, Budapeszt
- „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.2”, Galeria MAMU, Budapeszt
- „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.3”, Teatr Szkene, Budapeszt
2004
- „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.4”, Galeria Assemblage, Bukareszt
2005
- „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.5”, Millenaris Fogado/Padlas, Budapeszt
2006
- „Camera anatomica”, Galeria Modem, Debreczyn (HU)
2007
- „Hygrophilous”, Galeria Modem, Debreczyn (HU)
2010
- „Camera anatomica”, „Lekcja anatomii wg Niewiernego Tomasza”, Kinoteatr Rialto, Katowice
Autor tekstów teoretycznych o teatrze lub pisanych z przeznaczeniem na scenę (spektakle, performance):
- „Upadek Ikara”, przewodnik po spektaklu,1988
- „Teatr Sytuacji – założenia wstępne”, 1989
- teksty do spektaklu „Rytuału przemian”, 1990:
- „Prezentacja”, 1989
- „Aktorstwo sytuacji”, 1989
- „Pozowanie”, 1989
- „Pomyłka”, 1990
- „Spis zdarzeń”, 1990
- teksty do spektaklu „Imperium cienia”, 1993:
- „Bariera”,1990 „Cień”, 1991
- „Gra – grać”,1992
- „Znajduję czego szukałem”, 1992
- „Poszukuję przeciwnika”, 1992
- „Oczekiwane spotkanie”,1992
- „Obłędu Łańcuch Wcieleń”, 1992
- „Maszyna – obiekt sceniczny”, 1992
- „Obszar Najwyższej Intymności”, 1993
- „Przytułek Podejrzanych Predylekcji”, 1993
- „Spis zdarzeń”,1993
inne:
- „Ciało i ornament”, 1992
- „Strategia fałszu”, 1993
- „Ciało zniewolone”, 1994 – odczytywany tekst towarzyszy performance
- „Inżynieria cierpienia”, 1994
- „Mechaniczny Teatr Zbrodni”, 1995
- „On i Ona”, 1998 – tekst odczytywany w „Dichotomos”
- „Śmierć – cisza”, 2000
- dialog do „Dichotomos II”, 2000
- „Czym jest moja sztuka?”, 2002 – odczytywany wykład towarzszy „U.S. Performance”
- „Śmierć”, 2003 – tekst wykorzystany w „The Dead Bed”
- monolog do „The Dead Bed”, 2003
Autor tekstów będących autorskim komentarzem do swoich prac i cykli plastycznych:
- „Otchłań sztuki”, 1990
- „Portret – Przedmiot – Pamięć”, 1995
- „Na pokusy napastliwe sposób”, 1995
- „Puzzle Stwórcy”, 1995
- „Jeżeli z ostatnim tchnieniem…”, 1995
- „Szaleństwa rana jaźni”, 1996
- „Sobowtór chwili”, 1997
- „Maszyna mentalna – moja droga do szaleństwa”, 1997
- „Ołtarz boleści”, 1997
- „Camera anatomica”,1997
- „Rzeźby bólu”, 1998
- „Wtórne dowodzenie formy zniewoleniem”, 1999
- „Anatomiczna garderoba”, 2002
- „Ludzkie kości i geometria”, 2002
- „Debata anatomiczna”, 2002
- „Heartronome”, 2002
- „Pięć porządków w architekturze i ludzkie kości”, 2003
- „Lekcja anatomii wg Tomasza N.”, 2003
- „Wcięcia anatomiczne”, 2003
- „Intensywny kurs kroju i szycia”, 2004
- „Od realności do wiedzy”, 2004
- „Homo Hygrophilous”, 2007
- „Drabina Jakubowa”, 2022
- „DOBRA/NIEDOBRA-ni”, 2022
- „Litania do Ludzkiego Rozumu”, 2022
- „Modele grozy”, 2022
- „Inkubator umarłych”, 2022
- „Oswobodzenie Europy”, 2022
Jego teksty o teatrze i sztuce ukazały się drukiem w katalogach i wydawnictwach:
- „Dariusz Gorczyca – malarstwo, rzeźba, rysunek, grafika, obiekty sceniczne”, Galeria Teatru Sytuacji, 1990
- „Upadek Ikara”, Teatr Sytuacji, 1988
- „Teatr Sytuacji – założenia wstępne”, Teatr Sytuacji, 1989
- „Rytuał przemian”, Teatr Sytuacji, 1990
- „Imperium cienia”, Teatr Sytuacji, 1993
- „Obiekty sceniczne Dariusza Gorczycy – Imperium cienia”, Teatr Sytuacji, 1995
- „Ciało zniewolone”, Galeria Manhattan, 1995
- „Epitafia”, Galeria Artemis, 1996
- „Maszyny szaleństwa”, Galeria Promocyjna, 1996
- „Magyar műhely” (101), 1996
- „Gazeta malarzy i poetów” (2), 1997
- „Magyar műhely” (105), 1997
- „Ciało zniewolone – pokaz”, Teatr Sytuacji, 1999
- „Seanse anatomiczne”, Teatr Sytuacji, 1999
- „Chodząc po ziemi”, GSW Bunkier Sztuki, 1999
- „The Last Sunday”, Teatr Sytuacji, 2000
- „Magyar műhely” (116), 2001
- „ArtNATOMY Reaserch Studio”, Galeria Platan, 2003
- „Dariusz Gorczyca”, Galeria Assemblage, 2004
- „A-part”, 2006
- „Messiások”, Modem, 2009
Bierze udział w festiwalach i warsztatach, prezentując:
- Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków, 1988 – „Upadek Ikara”.
- Kunstliga, Den Helder (NL), 1988 – „Performance holenderski” – realizacja i premiera
- Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków, 1990 – „Rytuał przemian”
- Festiwal KBWE, Kraków, 1991 – „Rytuał przemian”
- Akademickie Forum Kultury, Kraków, 1991 – „Strefa Tabu”
- Les Rencontres Transnationale’s, Lille (FR), 1991 – „Strefa Tabu” – wystawa
- Das Buch des Christoph Columbus, Dietzenbach (DE), 1992 – „Cztery figury Kadryla” – realizacja i premiera
- Exspressz Polonia, Budapeszt, 1997 – „Imperium cienia”
- Polen was naher? Berlin, 1998 – „Ciało zniewolone”
- Thealter 98, Szeged (HU), 1998 – „Dichotomos” – premiera
- Multi Arte Visione, Rieti (IT), 1998 – „Seanse anatomiczne” – premiera
- TransArt Communication, Budapeszt, 1998 – „Seanse anatomiczne”
- Human Body Electronics, Nove Zamky (SK), 1999 – „The Last Sunday” – premiera
- Fort Sztuki 2000, Kraków, 2000 – „Dichotomos ll” – pokaz przedpremierowy
- Theaterwerkstatt Polen, Frankfurt n. Menem (DE), 2000 – „Dichotomos ll” – premiera
- Euro scene, Lipsk (DE), 2000 – „Dichotomos ll”
- Step by step, Nove Zamky (SK), 2000 – „Dichotomos ll”
- Zaklinanie świata, Wrocław, 2001 – „Zmiany hormonalne” – premiera
- Nowa Fabryka, Paryż, 2002 – „Seanse anatomiczne”, „The Last Sunday”, „Re-animation” – premiera
- Sakkhuzas, Budapeszt, 2002 – „Re-animation”
- A-part, Katowice, 2003 – „Re-animation”
- Nowy Teatr Polski, Budapeszt, 2003 – „The Last Sunday”, „Re-animation”, „The Dead Bed” – premiera
- A-part, Katowice, 2005 – „The Dead Bed”
- Intro Festival, Budapeszt, 2005 – „The Last Sunday”, „The Dead Bed”
- TransArt Communication, Nove Zamky (SK), 2005 – „Re-animation”
- A-part, Katowice, 2006 – „The Last Sunday”
- WFS, Strzelewo, 2006 – „Re-animation”
- TAC Festival, Valladolid ES), 2007 – „The Dead Bed”
- DNM Artists’ Colony, Debreczyn (HU), 2007 – „Hygrophilous” – realizacja
- Ekran i medycyna, Katowice, 2010 – „Camera anatomica”, „Lekcja anatomii wg Niewiernego Tomasza”
Sztuce i twórczości teatralnej Gorczycy poświęcono następujące filmy dokumentalne i programy telewizyjne:
- K. Miklaszewski – „Imperium zmysłów i talentu”, TVP2, 1993 (29:09 min.)
- A. Matynia – „Teatr Sytuacji”, TVP1, 1993 (25:06 min.)
- K. Kotula, U. Sochacka – „Ciało zniewolone”, TVP Oddział w Krakowie, 1994 (15:10 min.)
- K. Kotula, U. Sochacka – „Epitafia Dariusza Gorczycy”, TVP Oddział w Krakowie, 1996 (15:41 min.)
- M. Liszka – „Epitafia Dariusza Gorczycy”, PTK, 1996 (12:25 min.)
- K. Kotula, U. Sochacka – „Maszyny szaleństwa”, TVP Oddział w Krakowie, 1996 (16:25 min.)
- Program „Na gapę – Dariusz Gorczyca”, Canal+, 1996 (24:37 min.)
- T. Stecewicz – Magazyn Teatru Otwartego: „Imperium cienia”, Polsat, 1997 (42:32 min.)
- K. Kotula, U. Sochacka – „Magiczny Teatr Zbrodni”, TVP Oddział w Krakowie, 1997 (09:02 min.)
- K. Kotula, U. Sochacka – „Nowe Sytuacje”, TVP Oddział w Krakowie, 1999 (09:12 min.)
- K. Kotula – „Portret: Dariusz Gorczyca”, TVP Oddział w Krakowie, 2000 (28:55 min.)
Bibliografia:
1988
- V.O.R. – „Indrukvekkend Pools mime …”, Holderse Courant (208)
1990
- K. Panek – „Niezwykła wystawa”, Depesza (83)
- K. Panek – „Sukces”, Depesza (85)
- J. Rubiś – „Zobaczcie „Sytuacje”, Echo Krakowa (149)
- J.S. Kowalski – „Gorczyca i Teatr Sytuacji”, Suplement (6-7)
- – – „Teatry – polecamy”, Gazeta w Krakowie (291)
1991
- J. Madeyski – ***, wstęp do katalogu wystawy podyplomowej, Galeria Teatru Sytuacji
- M. Link – „Trochę Kantora, trochę Szajny”, Gazeta Krakowska (3)
- – – „Teatr Sytuacji”, Gazeta w Krakowie (9)
- M. Kazana – „Wszystko co robię jest próbą…”, Przełom (1)
- M. Link – „Nasze propozycje: Wystawy”, Gazeta Krakowska (141)
- – – „Rytuał przemian” program XVI Krakowskie Reminiscencje Teatralne
- K. Miklaszewski – „Sztuka sytuacji”, Dziennik Polski (147)
- E. Gancarczyk – „Ziarnko Gorczycy”, Gazeta w Krakowie (167)
- – – „Zone des tabous”, Recontres Transnationales – Polonite (09.11)
1992
- E. Gancarczyk – „W oczekiwaniu na Imperium cienia”, Gazeta w Krakowie (44)
- E. Gancarczyk – „Budowanie kryształu”, Gazeta w Krakowie (161)
1993
- Z. Fura – „Teatr Sytuacji czy Teatr Obłędu?”, Czas Krakowski (30)
- R. B. – „Teatr obłędu Dariusza Gorczycy”, Rzeczpospolita (100)
- M. Sołtysik – „Nasze propozycje: Teatr”, Gazeta Krakowska (109)
- J. Baran – „Dariusz Gorczyca”, Kronika Chrzanowska (27)
- P. Krakowski – „Teatr Sytuacji”, Art & Business (9-10)
1994
- P. Krakowski – „Teatr sytuacji, obiektu i żywego obrazu”, Exit (4)
- J. Madeyski – „Maszyny prawdy”, Exit (4)
- K. Miklaszewski – „Przedmiot w Teatrze Sytuacji”, Exit (4)
- A. Szoska – „Gry okrucieństwa w teatrze Dariusza Gorczycy”, Exit (4)
1995
- K. Jurecki – „Ciało i Maszyna w Teatrze Dariusza Gorczycy”, katalog wystawy: Ciało zniewolone, Galeria Manhattan
- K. Jurecki – „Czyżby następca Kantora?”, Gazeta Łódzka (285)
1996
- A. Fryz-Więcek – „Śmierć pod szkłem”, Rzeczpospolita (16)
- J. Antecka – „Epitafia Gorczycy”, Dziennik Polski (18)
- B. Wróblewska-Bogoon – „Portret bez świadków”, Echo Krakowa (20)
- A. Szoska – „Gorczycy menu szaleństwa”, wstęp do katalogu wystawy: Maszyny szaleństwa, Galeria Promocyjna
- K. Jurecki – „Trzy wystawy Dariusza Gorczycy”, Exit (27)
- J. Antecka – „Maszyna szaleństwa”, Dziennik Polski (49)
- B. Wróblewska-Bogoon – „Perfidna inżynieria”, Echo Krakowa (45)
- M. Sołtysik – „Szklane garnitury szaleństwa”, Przekrój (12)
- B. Wróblewska-Bogoon – „Konterfekt bez pamięci”, Art & Business (4)
- M. Sołtysik – „Szaleńcy w Galerii Rzeźby”, Super Express (49)
- M. Sołtysik – „Zabezpieczeni szaleńcy”, Sycyna (10)
- M. Kuc – „Zabawki de Sade’a”, Gazeta Wyborcza (22.10)
- P. Krakowski – „Szituáciok, objektek és élöképek színháza”, Magyar műhely (101)
- D. Gorczyca – „Az Árnyak Birodalma”, Magyar mühely (101)
1997
- D. Gorczyca – „Maszyna mentalna – moja droga do szaleństwa”, Gazeta malarzy i poetów (2)
- Z. Sörés – „Tudatalatti mérnök”, Magyar narancs (6.04)
- E. Rút – „Fekete mese”, Magyar narancs (6.04)
- l. Nanay – „Színházi gyors”, Szinhaz (5)
- K. Jurecki – „Camera anatomica Dariusza Gorczycy”, strona www galerii FF
- D. Gorczyca – „Camera anatomica”, Magyar műhely (105)
- Z. Sörés – „A halál belénk van írva”, Magyar műhely (105)
1998
- Z. Sörés – „Camera anatomica”, Exit (1)
- Z. Sörés – „Szituációk színháza”, Ex-statis (3)
- Z. Sörés – „Bio-obiektek színháza”, Ex-statis (4)
- S. Lajos – „Befóliázott emberpár”, Ellen fény (4)
1999
- Z. Sörés – „A bünt az idöre lehet írni”, Jump magazin (1-2)
- W.A.K. – „Sytuacja w„38”, Dziennik Polski (34)
- A. Nalepa – „Inżynieria cierpienia”, Gazeta w Krakowie (31)
- R. Rybicka – „Animator teatru bez słowa”, Echo Krakowa (585)
2000
- A. Fryz-Więcek – „Maszyna biologiczna”, Przekrój (3)
- R. Gambihler – „Von der biblischen homestory”, Leipziger volkszeitung (13.11)
- S. Skiba – „Performance czy bluźnierstwo?”, Nasz Dziennik (93)
2001
- D. Gorczyca – „Az az utolsó vasárnap”, Magyar mühely (116)
- M. Cz. – „Maszyny sumienia”, Aktivist Wrocław (15)
- A. W. – „Maszyny sumienia”, Gazeta Dolnośląska (55)
- E. Pawlus – „Gry ze Śmiercią”, Exit (2)
- U.R.R. – „Maszyny i Ikony”, Gazeta Trójmiasto (313)
2004
- D. K. – „A jövő nosztalgiája”, Zsöllye, 2004
- D. Tudor – „…şi Dariusz a re-creat omul”, Cotidianul (16), 2004
Nagrody i stypendia:
1997
- w kategorii plastyka zostaje nominowany do „Paszportu Polityki”.
- otrzymuje roczne stypendium Ministra Kultury i Sztuki RP.
1999
- zostaje nominowany przez American Biographical Institute do 9-tej edycji International Directory of Distinguished Leadership w kategorii Sztuka – nadzieje na przyszły wiek.
2002
- otrzymuje Visiting Artist Position na Wydziale Sztuki University of Kentucky w Lexington (USA).