Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

MOJE CV

Urodzony 1.04.1966 w Chrzanowie.

Kończy Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie w profilu biologiczno-chemicznym.

W 1986 r. rozpoczyna studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale Grafiki.

Od 1987 r. realizuje – na kilku wydziałach – indywidualny tok studiów obejmujący:

  • malarstwo – w pracowni prof. S. Rodzińskiego
  • rzeźbę – w pracowni prof. B. Chromego
  • rysunek – w pracowni prof. W. Kotkowskiego
  • grafikę – w pracowni prof. S. Wejmana
  • obiekty sceniczne – w pracowni doc. R. Kurzawskiego

W 1991 r. kończy studia specjalnym dyplomem interdyscyplinarnym obejmującym w/w dziedziny sztuki, poszerzonym dodatkowo o fragmenty autorskiego spektaklu.


W 1987 r. powołuje „Teatr Sytuacji”. Z grupą tą realizuje własne spektakle:

  • „Upadek Ikara”, Kraków, 1988
  • „Performance holenderski”, Den Helder (NL), 1989
  • „Rytuał przemian”, Kraków, 1990
  • „Cztery figury Kadryla”, Dietzenbach (DE), 1992
  • „Imperium cienia”, Kraków, 1993
  • „Dichotomos”, Szeged (HU), 1998
  • „Dichotomos II”, Frankfurt n. Menem (DE), 2000
  • „The Dead Bed”, Budapeszt, 2003
  • projekty niezrealizowane:
  • „Strategia fałszu”, 1993
  • „Ostatnia fuga”, 1994
  • „Theatrum anatomicum”, 1994

Jest autorem akcji, działań parateatralnych i performance:

  • „Ciało i ornament”, Kraków, 1992
  • „Ciało zniewolone”, Kraków, 1994
  • „Ciało – Futerał Śmierci”, Kraków, 1996
  • „Diagram szaleństwa”, Kraków, 1996
  • „Preparat anatomiczny”, Genewa (CH), 1997
  • „Seanse anatomiczne”, Rieti (IT), 1998
  • „The Last Sunday”, Nove Zamky (SK), 1999
  • „Formy dowodzenie – Appollo i Dafne”, Nove Zamky (SK), 2000
  • „Zmiany hormonalne”, Wrocław, 2001
  • „Re-animation”, Paryż, 2002
  • „U.S. Performance”, Lexington (US), 2002
  • projekt niezrealizowany:
  • „Live concert of life”, 2005

Swoją sztukę – głównie zebraną w cykle – realizuje w różnych dyscyplinach oraz technikach. Są to:

Obiekty sceniczne:

  • „Rusztowania – Klatki Uwikłania”, Upadek Ikara, 1988
  • „Skrzydła Ikara”, Upadek Ikara, 1988
  • „Strefa realnego zagrożenia”, Performance holenderski, 1989
  • „Skrzynki – Skryte Przedziały Świadomości”, Imperium cienia, 1990
  • „Żagle – Latawce Udręczonej Wyobraźni”, Imperium cienia, 1990
  • „Nieustanny Obserwator”, Imperium cienia, 1990
  • „Plecak metafizyczny”, Imperium cienia, 1991
  • „Plecak fizjologiczny”, Imperium cienia, 1991
  • „Konfesjonał – Gilotyna Hipokryzji”, Imperium cienia, 1991
  • „Szafa – Ołtarz Zbawienia”, Imperium cienia, 1991
  • „Łóżeczko – Maszyna Perwersji”, Imperium cienia, 1992
  • „Maszyny Sumienia”, Imperium cienia, 1992
  • „Kościste Skrzydła Daimoniona”, Imperium cienia, 1992
  • „Łapka Egzorcysty”, Imperium cienia, 1992
  • „Głupota”, Cztery Figury Kadryla, 1992
  • „Zawiść”, Cztery Figury Kadryla, 1992
  • „Próżność”, Cztery Figury Kadryla, 1992
  • „Skąpstwo”, Cztery Figury Kadryla, 1992
  • „Columbus”, Cztery Figury Kadryla, 1992
  • „Camera anatomica”, Seanse anatomiczne, 1998
  • „Hełm Anubisa”, Re-animation, 2001
  • projekty niezrealizowane:
  • „Oprawcza machina krzyżowa”, 1989
  • „Żeglarz – tułacz”, 1989
  • „Marionety człowiecze”, Strategia fałszu, 1993
  • „Człowiek forteca – On”, Strategia fałszu, 1993
  • „Człowiek forteca – Ona”, Strategia fałszu, 1993
  • „Koń trojański – czołg”, Strategia fałszu, 1993
  • „Gabinet torturowanej iluzji”, Strategia fałszu, 1993
  • „Akcesorium obnażenia wizerunku”, Strategia fałszu, 1993
  • „Antropo – klatka”, Strategia fałszu, 1994
  • „Maszyna nieustannej egzekucji”, Ostatnia fuga, 1994
  • „Pluton egzekucyjny – orszak pogrzebowy”, Ostatnia fuga, 1994
  • „Tarcza – diagram zabijania”, Ostatnia fuga, 1994
  • „Transporter ofiary”, Ostatnia fuga, 1994
  • „Sygnalizator salwy”, Ostatnia fuga, 1995
  • „Przyrząd anatomiczny”, Ostatnia fuga, 1995
  • „Żywy cel”, Ostatnia fuga, 1995

Przestrzenie mentalne (określenie autora):

  • „Epitafia”, 1996
  • „Maszyny szaleństwa”, 1996
  • „Camera anatomica”, 1997
  • „Hygrophilous”, 2007
  • projekty niezrealizowane:
  • „The Temple of Human Mind”, 2007
  • „Katedra ludzkiego ciała”, 2009

Obiekty:

  • „Drabina Jakubowa”, 1994 / 2023 (3D)
  • „Inkubator umarłych”, 1994 / 2023 (3D)
  • „10 sposobów ujarzmienia pokusy”, 1995 (cykl 10 gablot)
  • „Sarkofag topografii ran”, III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim, 1997 / 2022 (3D)
  • „Imadła sylwety bólu”, III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim, 1997 / 2022 (3D)
  • „Pręgierz rozpięcia krzyżem”, III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim, 1997 / 2022 (3D)
  • „Heartronome”, 2002
  • projekty niezrealizowane:
  • „Puzzle Stwórcy”, 1995

Instalacje:

  • „Formy dowodzenie – Apollo i Dafne”, 2000
  • „Garderoba anatomiczna”, 2002
  • „Pracownia anatomiczna”, 2002
  • „Lekcja anatomii wg Niewiernego Tomasza”, 2003
  • projekty niezrealizowane:
  • „Szyjemy Sobowtóra”, 1997
  • „Oblicza agresji”, 2005 / 2023
  • „Modele grozy”, 2023
  • „Waga Sądu Ostatecznego”, 2023
  • „Psychomachi(n)a”, 2023

Fotografie:

  • „Imperium cienia – obiekty sceniczne”, 1993 (cykl 15 zdjęć)
  • „Camera anatomica”, 1997 (cykl 8 zdjęć)
  • „Wcięcia anatomiczne”, 2003 (cykl 6 zdjęć z ingerencją)
  • „Intensywny kurs kroju i szycia”, 2003 (cykl 29 zdjęć, w tym 9 z ingerencją)
  • projekty niezrealizowane:
  • „Rzeźby bólu”, 1997 (cykl 6 zdjęć)
  • „Europae sui liberationis”, 2003 (cykl 6 zdjęć)

Prace na papierze:

  • „22 fazy wyzionięcia ducha”, 1995 / 2022 (cykl 22 rysunków)
  • „Wiwisekcje”, 1995 / 2023
  • „Preparat anatomiczny”, 1997
  • „Wtórne dowodzenie formy zniewoleniem”, 1999 (cykl 9 prac)
  • „Debata anatomiczna”, 2002, (cykl 6 monokopii)
  • „Ludzkie kości i geometria”, 2002, (cykl 6 monokopii)
  • „Pięć porządków w architekturze i ludzkie kości”, 2002 (cykl 5 monokopii)
  • „Od realności do wiedzy”, 2004 (cykl 6 monokopii + collage)

Projekty i rysunki:

  • „Imperium cienia – projekty obiektów”, 1989-93 (cykl 11 rysunków)
  • „Rytuał przemian – rysunki”, 1990 (cykl 5 rysunków)
  • „Imperium cienia – szkice obiektów”, 1993 (cykl 11 szkiców)
  • „Imperium cienia – sceniczne miniatury sytuacyjne”, 1993 (cykl 24 szkiców)
  • „Imperium cienie – rysunki”, 1993 (cykl 12 rysunków)
  • „Strategia fałszu – szkice / projekty”, 1993-94 / 2022 (cykl 6 szkiców / 8 rysunków)
  • „Drabina Jakubowa – projekt”, 1994
  • „Inkubator umarłych”, 1994 / 2023 (2 szkice / 2 rysunki)
  • „Ostatnia Fuga – projekty”, 1994-95 (cykl 7 rysunków)
  • „Camera anatomica – projekt”, 1994 / 1998 (2 wersje)
  • „Puzzle stwórcy – projekt”, 1995
  • „Artaud, Nietzsche, Van Gogh w maszynie szaleństwa”, 1996 (3 rysunki)
  • „III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim”, 1997 (cykl 6 rysunków)
  • „Szyjemy Sobowtóra – projekt”, 1997
  • „Rzeźby bólu – projekt”, 1997
  • „Cztery Figury Kadryla – rysunki”, 1998 (cykl 5 szkiców / 4 rysunków)
  • „Garderoba anatomiczna – projekt”, 2002
  • „Heartronome – projekt”, 2002
  • „Europae sui liberationis – projekt”, 2003 / 2023
  • „Oblicza agresji – projekt”, 2005 / 2023
  • „Hygrophilous – projekt”, 2007
  • „The Temple of Human Mind” – projekt, 2007 / 2022 ( 7 rysunków)
  • „Katedra i ludzkiego ciała – projekt”, 2009
  • „Modele grozy – projekt”, 2023 (cykl 3 rysunków)

Video art:

  • „Obłędu łańcuch wcieleń”, 1992
  • „Pieszczota ciągłym zagrożeniem”, 1992
  • „Drabina Jakubowa”, animacja 3D, 1994 / 2023
  • „Inkubator umarłych”, animacja 3D, 1994 / 2023
  • „III formy boleści pańskiej wg Grünewalda Ukrzyżowania z Isenheim”, animacja 3D, 1997 / 2022
  • „DOBRA/NIEDOBRA-ni”, 1998 / 2022

Ma na swoim koncie 33 wystawy indywidualne (z założenia nie bierze udziału w wystawach zbiorowych), w tym we Francji, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Węgrzech, Rumunii i Słowacji.


1990

  • „Projekty i obiekty sceniczne”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków
  • „Malarstwo, rzeźba, rysunek, grafika, obiekty sceniczne, teksty”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków

1991

  • „Wystawa podyplomowa”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków
  • „Strefa Tabu”, Le Carreau de Fosse, Loos en Gohelle (FR)

1992

  • „Projekty obiektów scenicznych”, SCK Rotunda, Kraków
  • „Projekty obiektów scenicznych”, Hessische Jugendbildungsstätte, Dietzenbach (DE)

1993

  • „Rysunki z Imperium cienia”, Galeria Teatru Sytuacji, Kraków

1995

  • „Ciało zniewolone”, Galeria Manhattan, Łódź

1996

  • „Epitafia”, Galeria Artemis, Kraków
  • „Maszyny szaleństwa”, Galeria Rzeźby, Kraków
  • „Maszyny szaleństwa”, Galeria Promocyjna, Warszawa

1997

  • „Imperium cienia – projekty obiektów”, Olof Palme Haz, Budapeszt
  • „Epitafia”, Galeria 3 mille Grenouilles, Genewa (CH)
  • „Ciało zniewolone”, (pokaz zamknięty), GSW Bunkier Sztuki, Kraków
  • „Camera anatomica”, Galeria FF, Łódź
  • „Camera anatomica”, Galeria MAMU, Budapeszt

1998

  • „Camera anatomica”, Photography Show ’98, Hilton Center, Nowy Jork
  • „Camera anatomica”, Musse de l’histoire vivante, Montreuil (FR)
  • „Camera anatomica”, Teatro Vespasiano, Rieti (IT)

2000

  • „Projekt – obiekt teatralny”, Ośrodek Twórczości Jerzego Grotowskiego, Wrocław
  • „Wtórne dowodzenie formy zniewoleniem”, Galeria K-49, Nove Zamky (SK)

2001

  • „Maszyna – obiekt ciała”, Galeria Miejska, Wrocław
  • „Maszyna – obiekt ciała”, Bałtycka GSW, Słupsk

2002

  • „Camera anatomica”, Lavoir Moderne Parisien, Paryż
  • „My games with anatomy”, Galeria Tasca, University of Kentucky, Lexington (US)

2003

  • „ArtNATOMY, Reaserch Studio – introduction NO.1”, Galeria Platan, Budapeszt
  • „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.2”, Galeria MAMU, Budapeszt
  • „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.3”, Teatr Szkene, Budapeszt

2004

  • „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.4”, Galeria Assemblage, Bukareszt

2005

  • „ArtNATOMY Reaserch Studio – introduction NO.5”, Millenaris Fogado/Padlas, Budapeszt

2006

  • „Camera anatomica”, Galeria Modem, Debreczyn (HU)

2007

  • „Hygrophilous”, Galeria Modem, Debreczyn (HU)

2010

  • „Camera anatomica”, „Lekcja anatomii wg Niewiernego Tomasza”, Kinoteatr Rialto, Katowice

Autor tekstów teoretycznych o teatrze lub pisanych z przeznaczeniem na scenę (spektakle, performance):

  • „Upadek Ikara”, przewodnik po spektaklu,1988
  • „Teatr Sytuacji – założenia wstępne”, 1989
  • teksty do spektaklu „Rytuału przemian”, 1990:
  • „Prezentacja”, 1989
  • „Aktorstwo sytuacji”, 1989
  • „Pozowanie”, 1989
  • „Pomyłka”, 1990
  • „Spis zdarzeń”, 1990
  • teksty do spektaklu „Imperium cienia”, 1993:
  • „Bariera”,1990 „Cień”, 1991
  • „Gra – grać”,1992
  • „Znajduję czego szukałem”, 1992
  • „Poszukuję przeciwnika”, 1992
  • „Oczekiwane spotkanie”,1992
  • „Obłędu Łańcuch Wcieleń”, 1992
  • „Maszyna – obiekt sceniczny”, 1992
  • „Obszar Najwyższej Intymności”, 1993
  • „Przytułek Podejrzanych Predylekcji”, 1993
  • „Spis zdarzeń”,1993

inne:

  • „Ciało i ornament”, 1992
  • „Strategia fałszu”, 1993
  • „Ciało zniewolone”, 1994 – odczytywany tekst towarzyszy performance
  • „Inżynieria cierpienia”, 1994
  • „Mechaniczny Teatr Zbrodni”, 1995
  • „On i Ona”, 1998 – tekst odczytywany w „Dichotomos”
  • „Śmierć – cisza”, 2000
  • dialog do „Dichotomos II”, 2000
  • „Czym jest moja sztuka?”, 2002 – odczytywany wykład towarzszy „U.S. Performance”
  • „Śmierć”, 2003 – tekst wykorzystany w „The Dead Bed”
  • monolog do „The Dead Bed”, 2003

Autor tekstów będących autorskim komentarzem do swoich prac i cykli plastycznych:

  • „Otchłań sztuki”, 1990
  • „Portret – Przedmiot – Pamięć”, 1995
  • „Na pokusy napastliwe sposób”, 1995
  • „Puzzle Stwórcy”, 1995
  • „Jeżeli z ostatnim tchnieniem…”, 1995
  • „Szaleństwa rana jaźni”, 1996
  • „Sobowtór chwili”, 1997
  • „Maszyna mentalna – moja droga do szaleństwa”, 1997
  • „Ołtarz boleści”, 1997
  • „Camera anatomica”,1997
  • „Rzeźby bólu”, 1998
  • „Wtórne dowodzenie formy zniewoleniem”, 1999
  • „Anatomiczna garderoba”, 2002
  • „Ludzkie kości i geometria”, 2002
  • „Debata anatomiczna”, 2002
  • „Heartronome”, 2002
  • „Pięć porządków w architekturze i ludzkie kości”, 2003
  • „Lekcja anatomii wg Tomasza N.”, 2003
  • „Wcięcia anatomiczne”, 2003
  • „Intensywny kurs kroju i szycia”, 2004
  • „Od realności do wiedzy”, 2004
  • „Homo Hygrophilous”, 2007
  • „Drabina Jakubowa”, 2022
  • „DOBRA/NIEDOBRA-ni”, 2022
  • „Litania do Ludzkiego Rozumu”, 2022
  • „Modele grozy”, 2022
  • „Inkubator umarłych”, 2022
  • „Oswobodzenie Europy”, 2022

Jego teksty o teatrze i sztuce ukazały się drukiem w katalogach i wydawnictwach:

  • „Dariusz Gorczyca – malarstwo, rzeźba, rysunek, grafika, obiekty sceniczne”, Galeria Teatru Sytuacji, 1990
  • „Upadek Ikara”, Teatr Sytuacji, 1988
  • „Teatr Sytuacji – założenia wstępne”, Teatr Sytuacji, 1989
  • „Rytuał przemian”, Teatr Sytuacji, 1990
  • „Imperium cienia”, Teatr Sytuacji, 1993
  • „Obiekty sceniczne Dariusza Gorczycy – Imperium cienia”, Teatr Sytuacji, 1995
  • „Ciało zniewolone”, Galeria Manhattan, 1995
  • „Epitafia”, Galeria Artemis, 1996
  • „Maszyny szaleństwa”, Galeria Promocyjna, 1996
  • „Magyar műhely” (101), 1996
  • „Gazeta malarzy i poetów” (2), 1997
  • „Magyar műhely” (105), 1997
  • „Ciało zniewolone – pokaz”, Teatr Sytuacji, 1999
  • „Seanse anatomiczne”, Teatr Sytuacji, 1999
  • „Chodząc po ziemi”, GSW Bunkier Sztuki, 1999
  • „The Last Sunday”, Teatr Sytuacji, 2000
  • „Magyar műhely” (116), 2001
  • „ArtNATOMY Reaserch Studio”, Galeria Platan, 2003
  • „Dariusz Gorczyca”, Galeria Assemblage, 2004
  • „A-part”, 2006
  • „Messiások”, Modem, 2009

Bierze udział w festiwalach i warsztatach, prezentując:

  • Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków, 1988 – „Upadek Ikara”.
  • Kunstliga, Den Helder (NL), 1988 – „Performance holenderski” – realizacja i premiera
  • Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków, 1990 – „Rytuał przemian”
  • Festiwal KBWE, Kraków, 1991 – „Rytuał przemian”
  • Akademickie Forum Kultury, Kraków, 1991 – „Strefa Tabu”
  • Les Rencontres Transnationale’s, Lille (FR), 1991 – „Strefa Tabu” – wystawa
  • Das Buch des Christoph Columbus, Dietzenbach (DE), 1992 – „Cztery figury Kadryla” – realizacja i premiera
  • Exspressz Polonia, Budapeszt, 1997 – „Imperium cienia”
  • Polen was naher? Berlin, 1998 – „Ciało zniewolone”
  • Thealter 98, Szeged (HU), 1998 – „Dichotomos” – premiera
  • Multi Arte Visione, Rieti (IT), 1998 – „Seanse anatomiczne” – premiera
  • TransArt Communication, Budapeszt, 1998 – „Seanse anatomiczne”
  • Human Body Electronics, Nove Zamky (SK), 1999 – „The Last Sunday” – premiera
  • Fort Sztuki 2000, Kraków, 2000 – „Dichotomos ll” – pokaz przedpremierowy
  • Theaterwerkstatt Polen, Frankfurt n. Menem (DE), 2000 – „Dichotomos ll” – premiera
  • Euro scene, Lipsk (DE), 2000 – „Dichotomos ll”
  • Step by step, Nove Zamky (SK), 2000 – „Dichotomos ll”
  • Zaklinanie świata, Wrocław, 2001 – „Zmiany hormonalne” – premiera
  • Nowa Fabryka, Paryż, 2002 – „Seanse anatomiczne”, „The Last Sunday”, „Re-animation” – premiera
  • Sakkhuzas, Budapeszt, 2002 – „Re-animation”
  • A-part, Katowice, 2003 – „Re-animation”
  • Nowy Teatr Polski, Budapeszt, 2003 – „The Last Sunday”, „Re-animation”, „The Dead Bed” – premiera
  • A-part, Katowice, 2005 – „The Dead Bed”
  • Intro Festival, Budapeszt, 2005 – „The Last Sunday”, „The Dead Bed”
  • TransArt Communication, Nove Zamky (SK), 2005 – „Re-animation”
  • A-part, Katowice, 2006 – „The Last Sunday”
  • WFS, Strzelewo, 2006 – „Re-animation”
  • TAC Festival, Valladolid ES), 2007 – „The Dead Bed”
  • DNM Artists’ Colony, Debreczyn (HU), 2007 – „Hygrophilous” – realizacja
  • Ekran i medycyna, Katowice, 2010 – Camera anatomica, Lekcja anatomii wg Niewiernego Tomasza

Sztuce i twórczości teatralnej Gorczycy poświęcono następujące filmy dokumentalne i programy telewizyjne:

  • K. Miklaszewski – „Imperium zmysłów i talentu”, TVP2, 1993 (29:09 min.)
  • A. Matynia – „Teatr Sytuacji”, TVP1, 1993 (25:06 min.)
  • K. Kotula, U. Sochacka – „Ciało zniewolone”, TVP Oddział w Krakowie, 1994 (15:10 min.)
  • K. Kotula, U. Sochacka – „Epitafia Dariusza Gorczycy”, TVP Oddział w Krakowie, 1996 (15:41 min.)
  • M. Liszka – „Epitafia Dariusza Gorczycy”, PTK, 1996 (12:25 min.)
  • K. Kotula, U. Sochacka – „Maszyny szaleństwa”, TVP Oddział w Krakowie, 1996 (16:25 min.)
  • Program „Na gapę – Dariusz Gorczyca”, Canal+, 1996 (24:37 min.)
  • T. Stecewicz – Magazyn Teatru Otwartego: „Imperium cienia”, Polsat, 1997 (42:32 min.)
  • K. Kotula, U. Sochacka – „Magiczny Teatr Zbrodni”, TVP Oddział w Krakowie, 1997 (09:02 min.)
  • K. Kotula, U. Sochacka – „Nowe Sytuacje”, TVP Oddział w Krakowie, 1999 (09:12 min.)
  • K. Kotula – „Portret: Dariusz Gorczyca”, TVP Oddział w Krakowie, 2000 (28:55 min.)

Bibliografia:

1988

  • V.O.R. – „Indrukvekkend Pools mime …”, Holderse Courant (208)

1990

  • K. Panek – „Niezwykła wystawa”, Depesza (83)
  • K. Panek – „Sukces”, Depesza (85)
  • J. Rubiś – „Zobaczcie „Sytuacje”, Echo Krakowa (149)
  • J.S. Kowalski – „Gorczyca i Teatr Sytuacji”, Suplement (6-7)
  • – – „Teatry – polecamy”, Gazeta w Krakowie (291)

1991

  • J. Madeyski – ***, wstęp do katalogu wystawy podyplomowej, Galeria Teatru Sytuacji
  • M. Link – „Trochę Kantora, trochę Szajny”, Gazeta Krakowska (3)
  • – – „Teatr Sytuacji”, Gazeta w Krakowie (9)
  • M. Kazana – „Wszystko co robię jest próbą…”, Przełom (1)
  • M. Link – „Nasze propozycje: Wystawy”, Gazeta Krakowska (141)
  • – – „Rytuał przemian” program XVI Krakowskie Reminiscencje Teatralne
  • K. Miklaszewski – „Sztuka sytuacji”, Dziennik Polski (147)
  • E. Gancarczyk – „Ziarnko Gorczycy”, Gazeta w Krakowie (167)
  • – – „Zone des tabous”, Recontres Transnationales – Polonite (09.11)

1992

  • E. Gancarczyk – „W oczekiwaniu na Imperium cienia”, Gazeta w Krakowie (44)
  • E. Gancarczyk – „Budowanie kryształu”, Gazeta w Krakowie (161)

1993

  • Z. Fura – „Teatr Sytuacji czy Teatr Obłędu?”, Czas Krakowski (30)
  • R. B. – „Teatr obłędu Dariusza Gorczycy”, Rzeczpospolita (100)
  • M. Sołtysik – „Nasze propozycje: Teatr”, Gazeta Krakowska (109)
  • J. Baran – „Dariusz Gorczyca”, Kronika Chrzanowska (27)
  • P. Krakowski – „Teatr Sytuacji”, Art & Business (9-10)

1994

  • P. Krakowski – „Teatr sytuacji, obiektu i żywego obrazu”, Exit (4)
  • J. Madeyski – „Maszyny prawdy”, Exit (4)
  • K. Miklaszewski – „Przedmiot w Teatrze Sytuacji”, Exit (4)
  • A. Szoska – „Gry okrucieństwa w teatrze Dariusza Gorczycy”, Exit (4)

1995

  • K. Jurecki – „Ciało i Maszyna w Teatrze Dariusza Gorczycy”, katalog wystawy: Ciało zniewolone, Galeria Manhattan
  • K. Jurecki – „Czyżby następca Kantora?”, Gazeta Łódzka (285)

1996

  • A. Fryz-Więcek – „Śmierć pod szkłem”, Rzeczpospolita (16)
  • J. Antecka – „Epitafia Gorczycy”, Dziennik Polski (18)
  • B. Wróblewska-Bogoon – „Portret bez świadków”, Echo Krakowa (20)
  • A. Szoska – „Gorczycy menu szaleństwa”, wstęp do katalogu wystawy: Maszyny szaleństwa, Galeria Promocyjna
  • K. Jurecki – „Trzy wystawy Dariusza Gorczycy”, Exit (27)
  • J. Antecka – „Maszyna szaleństwa”, Dziennik Polski (49)
  • B. Wróblewska-Bogoon – „Perfidna inżynieria”, Echo Krakowa (45)
  • M. Sołtysik – „Szklane garnitury szaleństwa”, Przekrój (12)
  • B. Wróblewska-Bogoon – „Konterfekt bez pamięci”, Art & Business (4)
  • M. Sołtysik – „Szaleńcy w Galerii Rzeźby”, Super Express (49)
  • M. Sołtysik – „Zabezpieczeni szaleńcy”, Sycyna (10)
  • M. Kuc – „Zabawki de Sade’a”, Gazeta Wyborcza (22.10)
  • P. Krakowski – „Szituáciok, objektek és élöképek színháza”, Magyar műhely (101)
  • D. Gorczyca – „Az Árnyak Birodalma”, Magyar mühely (101)

1997

  • D. Gorczyca – „Maszyna mentalna – moja droga do szaleństwa”, Gazeta malarzy i poetów (2)
  • Z. Sörés – „Tudatalatti mérnök”, Magyar narancs (6.04)
  • E. Rút – „Fekete mese”, Magyar narancs (6.04)
  • l. Nanay – „Színházi gyors”, Szinhaz (5)
  • K. Jurecki – „Camera anatomica Dariusza Gorczycy”, strona www galerii FF
  • D. Gorczyca – „Camera anatomica”, Magyar műhely (105)
  • Z. Sörés – „A halál belénk van írva”, Magyar műhely (105)

1998

  • Z. Sörés – „Camera anatomica”, Exit (1)
  • Z. Sörés – „Szituációk színháza”, Ex-statis (3)
  • Z. Sörés – „Bio-obiektek színháza”, Ex-statis (4)
  • S. Lajos – „Befóliázott emberpár”, Ellen fény (4)

1999

  • Z. Sörés – „A bünt az idöre lehet írni”, Jump magazin (1-2)
  • W.A.K. – „Sytuacja w„38”, Dziennik Polski (34)
  • A. Nalepa – „Inżynieria cierpienia”, Gazeta w Krakowie (31)
  • R. Rybicka – „Animator teatru bez słowa”, Echo Krakowa (585)

2000

  • A. Fryz-Więcek – „Maszyna biologiczna”, Przekrój (3)
  • R. Gambihler – „Von der biblischen homestory”, Leipziger volkszeitung (13.11)
  • S. Skiba – „Performance czy bluźnierstwo?”, Nasz Dziennik (93)

2001

  • D. Gorczyca – „Az az utolsó vasárnap”, Magyar mühely (116)
  • M. Cz. – „Maszyny sumienia”, Aktivist Wrocław (15)
  • A. W. – „Maszyny sumienia”, Gazeta Dolnośląska (55)
  • E. Pawlus – „Gry ze Śmiercią”, Exit (2)
  • U.R.R. – „Maszyny i Ikony”, Gazeta Trójmiasto (313)

2004

  • D. K. – „A jövő nosztalgiája”, Zsöllye, 2004
  • D. Tudor – „…şi Dariusz a re-creat omul”, Cotidianul (16), 2004

Nagrody i stypendia:

1997

  • w kategorii plastyka zostaje nominowany do „Paszportu Polityki”.
  • otrzymuje roczne stypendium Ministra Kultury i Sztuki RP.

1999

  • zostaje nominowany przez American Biographical Institute do 9-tej edycji International Directory of Distinguished Leadership w kategorii Sztuka – nadzieje na przyszły wiek.

2002

  • otrzymuje Visiting Artist Position na Wydziale Sztuki University of Kentucky w Lexington (USA).