Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

MASZYNY SZALEŃSTWA

Na instalację powstałą w 1996 roku, złożyły się:

  • 3 szklane oprawione w stalowe ramy, rozkładane gabloty – ustawione na drewnianych podestach, zamknięte od góry – drewnianymi kasetonami z zamontowanymi wewnątrz dwoma świetlówkami.

    Na frontowej szklanej ścianie, każdej z gablot znajdują się przyklejone, odlane z brązu litery tworzące kolejno napisy: „Artaud”, „Nietzsche”, „Van Gogh”. Natomiast tylną ścianę zajmują, wyklejone literami wyciętymi z folii – sentencje ich autorstwa:

    „…Dysponował mną Bóg aż do absurdu, utrzymywał mnie żywego w próżni negacji, w zawziętym zapieraniu się siebie. Zredukował do chodzącego automatu, ale takiego który odczuwa rozdarcie swojej nieświadomości…” A. Artaud.

    „…Za pomocą wyczynu siły wyobraźni rozszerzyłem swoje życie (…) swoimi wybrykami demonstruje nową ewangelie moich własnych przekonań i pogrążając się, nawet gdy rwące szaleństwo rozrywa tkankę umysłu…” F. Nietzsche.

    „…Za moje malarstwo płacę ryzykiem życia, ono mi zabrało połowę rozumu (…) Jestem źle umieszczony w życiu i rozum jest, ale i był oderwany od niego…” V. van Gogh.

    Wnętrza gablot od dołu wypełniają sterty starych papierzysk wraz z postarzanymi kserami zdjęć, tekstów i rysunków ich autorstwa. Od góry zwisają podmalowane, drewniane szatkownice do kapusty, z umieszczonymi w nich odlewami twarzy z gazy i sztucznego tworzywa. W blatach szatkownic u góry i u dołu widnieją wyryte napisy „Iluzja i Realność” w obiekcie Artaud, „Ułuda i Prawda” w obiekcie Nietzsche oraz „Życie i Sztuka” u Van Gogha.

    Wymiary gablot: 104 x 56 x 233 cm.
    Wymiary szatkownic: 17 x 12 x 96 cm.

  • Oprawione rysunki:

    „Artaud w maszynie szaleństwa”,

    „Nietzsche w maszynie szaleństwa”,

    „Van Gogh w maszynie szaleństwa”.

    1996
    Technika: papier, ksero, węgiel, sepia, pastel.
    Wymiary: 70 x 100 cm.
    Niesygnowane, niedatowane.

  • Stara tablica szkolna zawieszona bokiem, z wypisanym białą kredą diagramem oraz opisem u dołu: „Schemat mentalnej Maszyny Szaleństwa według Dariusza Gorczycy”.

  • Oprawiony mój tekst: „Szaleństwa rana jaźni”, 1996.

  • Wiszący na ścianie magnetofon kasetowy ze zdemontowaną obudową, odtwarzający nagranie głosu Antonina Artaud. Jest to fragment audycji radiowej z jego wypowiedzią udzieloną po dziesięcioletnim pobycie w zakładzie psychiatrycznym w Rodez.

  • Oprawione tłumaczenie odtwarzanego tekstu Antonina Artaud.

    „Gdyby nie było lekarzy
    nigdy nie byłoby chorych
    gdyż od lekarzy,
    a nie od chorych
    zaczęło się społeczeństwo.
    Ci którzy żyją, żyją z umarłych.
    Trzeba też, aby śmierć żyła,
    a zakład dla psychicznie chorych
    jest najdyskretniejszą wylęgarnią śmierci
    i inkubatorem umarłych.

    Choroba jest stanem.
    Zdrowie to tylko inny stan, podlejszy
    to znaczy gnuśniejszy i płytszy.
    Nie ma chorego,
    który by nie wyszlachetniał.
    Nie ma zdrowego,
    który pewnego dnia nie zdradziłby,
    chcąc zachować zdrowie,
    takich lekarzy,
    jakich ja musiałem znosić.

    Chorowałem całe życie
    i o jedno proszę: niech tak trwa.
    Albowiem stany pozbawienia życia
    więcej mi powiedziały,
    o bezbożności mych mocy,
    niż drobnomieszczańskie kredensy
    razem z ich „byle byśmy zdrowi byli”.
    Albowiem jestestwo me piękne jest,
    choć potworne.
    Piękne jest właśnie dlatego,
    że jest potworne.
    Zwalczanie choroby to zbrodnia!”

    Tłumaczenie: Beata Kowalska.

Premierowy pokaz: Dariusz Gorczyca „Maszyny szaleństwa”, Galeria Rzeźby, Kraków, luty 1996.

Zdjęcia: Mirosław Mróz, Jerzy Stokowski.

Maska Antonin Artaud, Maszyny szaleństwa, 1996.