Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

HYGROPHILOUS

Dariusz Gorczyca, „Hygrophilous”, 2007, papier, ołówek, 21 x 29,2 cm, niesygnowany, niedatowany.

Instalacja powstała w trakcie Międzynarodowych Warsztatów „DNM Artists” Colony, Debreczyn (HU), 2007

Na instalację składa się:

  • Drewniany, trzypoziomowy stelaż.

    Najwyższy poziom stanowi w nim 18 zwisających plastikowych kroplówek. Zawierają one dwa zestawy cieczy imitujących dziewięć płynów fizjologicznych człowieka. Są to: krew, limfa, uryna, łzy, pot, ślina, sperma. srom, siara.

    Po środku – na naciągniętej na ramę metalowej siatce – spoczywa usypana z piasku ludzka postać. W nią to wnikają biegnące od zwisających kroplówek wężyki. Dodatkowo w jej wnętrzu, umieszczone zostały fragmenty zwierzęcych kości.

    Najniżej znajduje się rama z rozpiętą folią, na którą skapywać będzie nadmiar płynów oraz osypujący się piasek.

    Do czterech bocznych wsporników zostały zainstalowane elektryczne lampy.

    Wymiary stelaża: 200 x 96 x 280 cm.

  • Ekran komputera stojący na postumencie po prawej stronie. Jest on podłączony z zamontowaną z przodu na statywie kamerką internetową. Specjalne oprogramowanie dołącza kolejne zarejestrowane klatki (po jednej na minutę) do reszty materiału, który przez cały czas można śledzić w internecie.

  • Diagram z nazwami 9 płynów ustrojowych oraz tworzony z wyodrębnionych cyframi liter napis: „Homo hygrophilous” (człowiek wilgociolubny). Całość, rozrysowana czarnym pisakiem na przeźroczystej foli, znajduje się na ścianie tylnej.

    Wymiary folii z diagramem: 200 x 300 cm.


Pierwszy szkic idei, 2006.

Działanie:

W pierwszym etapie, dozowane przez kroplówki płyny nawilżają piasek uniemożliwiając rozsychanie się postaci.
Jednak po ich opróżnieniu – wilgoć powoli odparowuje z piasku, którego ziarenka tracą spójność i zaczynają przesypywać się poprzez metalową siatkę.
Postępujący proces erozji odsłania znajdujące się wewnątrz fragmenty kości.

Dzięki włączonemu cały czas oświetleniu, proces ten można obserwować dzień i noc – bezpośrednio z ulicy – poprzez wielkie okno galerii.

Ekspozycję uzupełnia mo tekst „Homo hygrophilous”, 2007.

Diagram
2007
papier, ołówek, piórko, tusz
wymiary: 24 x 35 cm
niesygnowany, niedatowany.

Premierowy pokaz: Galeria Modem, Debreczyn (HU), wrzesień 2007.

Fotografie: Ábel Kónya.


Zdjęcia z pracy nad instalacją, Galeria Modem, Debreczyn, wrzesień 2007.