Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

AKTOR ZREDUKOWANY

By uwidocznić
czyjąś nieobecność
najprościej wprowadzić go
na wstępie
i usunąć nagle.

Podjąłem inną opcję:
stojąca naga kobieta
– jedyny „żywy akcent”
spektaklu mechanicznego
pojawia się
nie w finale,
a w jego epilogu.

Jej aktywność
sprowadza się
do prostej czynności
(opuszczenia głowy
i uniesienia rąk)
– wymuszonej
ukazaniem przedmiotu,
którym została
obarczona.

Tak ujawnia się
„Żywy cel”
– ostatnia odsłona dramatu.
Jej pojawienie na scenie
stawia publiczność
w miejsce
plutonu egzekucyjnego.
Jeszcze tylko drobny zabieg,
i w wielki celownik
wpisuje się
nie bezbronna kobieta,
a obnażona figura
zniewolonej sprawiedliwości.

Długo rozważałem możliwość
pojawienia się na scenie
dodatkowych aktorów,
bo trudno tym mianem nazwać
ubranych w czarne uniformy,
skrycie obsługujących obiekty
maszynistów.

Jednak,
dla dopełnienia mojej doktryny,
zdecydowałem się
na wprowadzenie postaci
ukazanych w roli
ciała bezwładnego,
stanowiącego tutaj
imitację trupa,
„kłopotliwy produkt uboczny
tego Zakładu Eksterminacji Życia”
.*

Uznałem,
iż właśnie w tej formie
najdobitniej uzmysłowią oni
konwersję zadań na scenie
modus operandi
mojego mechanicznego teatru.

Przedmiot
porusza się,
„żyje”,
gra,
wyraża,
znaczy.
Aktor
bezwładny,
„martwy”,
bierny
zastaje
zredukowany
do fizycznej powłoki.

To
wrak
sprowadzony do roli
zbędnego śmiecia,
zaświadczający wyłącznie
o skuteczności działania
zgromadzonej na scenie
„Maszynerii Śmierci”.

Stąd,
po każdym zakończonym cyklu,
platforma z ciałem
spoczywającym na wózku
po szynach przybliża się ku proscenium.
Tutaj wyładowane automatycznie
z czasem przyrasta w stos.

Oto aktor
pokonany przez maszynę,
nie tylko egzekucją wyroku,
ale co ważniejsze
wyzuciem z przejętych przez nią
aktorskich powinności na scenie.

Tak urzeczywistnia się
coincidentia oppositorum
w nowej inkarnacji
mojego „Teatru Obłędu”.

* z tekstu: Dariusz Gorczyca
„Mechaniczny Teatr Zbrodni”, 1994.

Dariusz Gorczyca
marzec 2024
Kraków

ostatnia-fuga-logo