Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

CIAŁO ZNIEWOLONE

Idea prezentacji narodziła się za sprawą propozycji wzięcia udziału w wystawie „Rzut kostką” –
pokaz nowej rzeźby
, Galeria BWA, Kraków, 1994 i dotyczyła kilku obiektów scenicznych ze spektaklu
„Imperium cienia”. Ponieważ nie byłem przychylny wystawom zbiorowym, zdecydowałem się na inną formę prezentacji.

Była to forma akcji, wykorzystująca kilka scen i maszyn ze spektaklu, mających ukazać fenomen tego rodzaju rzeźby –
jakim jest obiekt sceniczny. Główną postacią stał się tu sam artysta (autor) ukazany w roli prestidygitatora, iluzjonisty i maga.
On to dokonywał prezentacji obiektów, ujawniając ich działanie w zestawieniu z ciałem. Co więcej, relacja ta wywoływała
grę znaczeń – tworząc nowe metafory, zgodnie z moją tezą: „maszyna – obiekt psychologiczny”. Wszystko to miało charakter
niemal iluzjonistycznego show (tu o wyraźnym zabarwieniu sado – maso) z jego dyscypliną, napięciem, pomocą asystentki,
a nawet z „udziałem publiczności” (podstawieni aktorzy). W pokazie wzięło udział 8 osób (aktorów) wraz z lektorem.

W „Ciele zniewolonym” zaprezentowano obiekty:

„Skrzynki – skryte przedziały świadomości”,
„Konfesjonał – gilotyna hipokryzji”,
„Łóżeczko – maszyna perwersji”
oraz „Maszyny sumienia”.

Pokazowi towarzyszył odczytywany przez lektora tekst: „Ciało zniewolone”, 1994 stanowiący oś całej akcji.
Jego końcowa część wyodrębniła się później w ważny tekst „ Inżynieria cierpienia”.

Prezentowany poniżej scenariusz akcji (odczytywany tekst) zawiera odręczny opis kolejnych zdarzeń, powiązanych w
relacje z konkretnymi słowami czy zdaniami.

Muzyka: Tadeusz Kassatti.
Obsada: 9 osób.
Czas Trwania: 30 min.

Zdjęcia: Jerzy Stokowski

Egzemplarz scenariusza autorskiego, 1994.