Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

CAMERA ANATOMICA

Prace do tej wystawy zrealizowano w latach 1996-97.

Cykl fotografii powstał za sprawą propozycji wystawy złożonej mi przez Krzysztofa Cichosza dyrektora „Galerii FF” (Forum Fotografii) z Łodzi, który moją reakcję – że przecież nie jestem fotografikiem, skwitował – abym przygotował coś specjalnie dla nich.

Już wtedy miałem opracowany projekt obiektu, który miał stanowić główny moduł mojego kolejnego performance (późniejsze „Seanse anatomiczne”). Obiekt umożliwiał wyświetlanie przeźroczy (tu rycin anatomicznych) na części obnażonego i podpiętego doń ciała.

Szybko zdałem sobie sprawę, jak atrakcyjny fotograficznie może być to temat, zwłaszcza przy dużym formacie odbitek oraz dbałości o ukazanie detalu ciała. Zupełnie jednak nie spodziewałem się, że w trakcie fotografowania modelki z wyświetlonym na jej ciele slajdem, dojdzie do tak wyraźnej zmiany kolorystyki projektowanej ryciny anatomicznej. Otóż na skutek różnicy temperatury światła rzutnika, (które jest cieplejsze od studyjnych fleszy) pojawiło się wyraźne przesunięcie kolorystyki przeźroczy ku czerwieni. W wyniku tego, zniknęło sztuczne rozróżnienie kolorami różnych części ryciny anatomicznej, w zamian pojawił się jednolity krwawy podskórny obraz ciała realnego. Dało to efekt, jakby ciało modelki (ze swojej powierzchni) wchłonęło dydaktyczność schematu anatomicznego ujawniając w to miejsce „prawdziwy” obraz jego wnętrza.

Polaroidy wykonane podczas sesji fotograficznej, 1997.

Efekt rzeczywiście był tak niezwykły, że postanowiłem na wystawie jeszcze go uwydatnić, zestawiając „stan” na fotografiach, z wydrukami stron z atlasu, które posłużył mi do przygotowania slajdów.

Jako ostatni element dopełniający, pojawiła się tajemnicza skrzynka zawieszona na ścianie na końcu galerii.
Wydobywający się z niej odczytywany, rzeczywisty raport z obdukcji kobiety o podobnej budowie ciała i wieku stanowić miał dyskretną, ale dobitną narracje post mortem względem jej jakże okazałej wizualnie symulacji fotograficznej.

Wystawę CAMERA ANATOMICA tworzą:

I-VIII. Cykl ośmiu kolorowych fotografii „Camera anatomica” numerowanych I-VIII, zafoliowanych i podklejonych na płytach PCV.

Wymiary:
Camera anatomica I: 100 x 129,5 cm.
Camera anatomica II: 100 x 140 cm.
Camera anatomica III – VIII: 100 x 139,5 cm.
Niesygnowane, niedatowane.

1-8. Osiem czarnych metalowych statywów z ramkami oraz z wpiętymi w nie, kolorowymi wydrukami z atlasu anatomicznego (wraz z opisami) w formacie 21 x 29,5 cm zafoliowanymi i podklejonymi na płytach PCV.

A. Oprawiony tekst „Camera anatomica” mojego autorstwa z 1997 roku.

B. Oprawiony, eksponowany na statywie rysunek – projekt obiektu „Camera anatomica”.

1998.
Technika: papier, ołówek, pastel, akryl.
Wymiary: 21 x 29,5 cm.
Sygnowny, datowany.

C. Obiekt „Camera anatomica” składający się z drewnianej planszy z jeżdżącym na kółkach drewnianym statywiem z regulowaną wysokością blatu, na którym zamontowany jest rzutnik uniwersalny R-2 produkcji polskiej z lat 60-tych.
Naprzeciw ustawiony jest płaski, drewniany obrys kobiety naturalnej wielkości przytwierdzony do podestu z umocowanymi skórzanymi smyczami i pasem.

Materiał: rzutnik uniwersalny R-2, potencjometr w obudowie, drewno, metal, plastik, smycze, pas, bejca.
Wymiary: 150 x 236 x 178 cm.

D. Drewniana zaadoptowana stara skrzynka – kasetka z uchylonym wiekiem oraz naklejonym na froncie – wykonanym na papierowej taśmie – odręcznym napisem „Protokół Sekcji nr 120 695”. Z jej wnętrza dobiegają ciche dźwięki odtwarzanego w nieco zwolnionym tempie rzeczywistego protokołu sekcji odtwarzanego z umieszczonego wewnątrz dyktafonu.

Materiał: dyktafon, drewno, metal, papierowa taśma.
Wymiary: 31,5 x 12,5 x 24 cm.

Całość ekspozycji wypełnia odtwarzany wyrazisty dźwięk bicia serca i oddechu modelki z fotografii.

Premierowy pokaz: Dariusz Gorczyca „Camera anatomica”, Galeria FF, Łódź, wrzesień – październik 1997.

Cykl zdjęć powstał we współpracy fotograficznej z Jackiem Szpilem.

Fotografie z ekspozycji w Galerii FF: Mirosław Mróz.