SPEKTAKL WIRTUALNY – Dariusz Gorczyca

Images are copyrighted by their respective owner and you don’t have permission to download them. Grafiki są chronione prawami autorskimi,nie masz pozwolenia na ich pobieranie.

Close

SPEKTAKL WIRTUALNY

Moje teksty

Zaczynając w 1996 roku
pracę nad rzeczywistymi obiektami,
(zrealizowanymi w znacznym stopniu,
ale utraconymi potem
w niewyjaśnionych okolicznościach),
nie przeszło mi nawet przez myśl,
iż projekt ten
będzie mi dane dokończyć
w wirtualnym wymiarze.

Jak się okazało,
mój radykalny zamysł
„Teatru mechanicznego”
w sposób wyjątkowy
nadaje się do podjęcia
właśnie
w formie digitalnej.

Sprzyja temu
z jednej strony
jego maszynowa techniczność,
z drugiej
– ograniczona do minimum
rola aktora.

Dodatkowo
sformułowane przeze mnie
postulaty:

– zbudowania modela maszynerii
z uchwyconymi
wszystkimi zależnościami
jego składowych,

– precyzyjne ich dostrojenie
w dzieło zamknięte,
– drobiazgowa dbałość
o każdy szczegół prezentacji,

– ale przede wszystkim:
zamrożenie w czasie
wzorca

gotowego do powtórzeń
w dokładną replikę
pierwowzoru,
zyskały w wirtualnym wydaniu
nie tylko
pełne uzasadnienie,
siłę wyrazu,
ale wręcz
inny,
głębszy
sens.

Moja idea spektaklu
poza czasem,
dzięki osadzeniu
w sieci,
rzeczywiście lokuje go
w wyobrażonym wymiarze:
teraz – kiedykolwiek – zawsze.

Co więcej,
taki dostęp
ujawnia jeszcze jeden
ponad przestrzenny aspekt,
który określiłbym mianem
zewsząd.

Jednak to,
co w tej realizacji
robi na mnie
największe wrażenie
– to intensywność wizerunku
wygenerowanych obiektów.

Ich
wyrazista faktura,
soczysta szczegółowość,
iluzyjna przestrzenność,
tworzy „świat hiperrealny”
porażający sugestywnością,
pełnią ekspresji,
ale także nastrojowością.

Wszystko to
wydaje się stać
w sprzeczności
z genezą jego powstania,
którą opisać można
jedynym słowem
sztuczność.

Ale przecież
to samo pojęcie
stoi nawet za najbardziej
iluzyjnym dziełami
malarstwa,
rysunku,
grafiki
czy rzeźby.

Co więcej,
kryje się nawet w terminie
wszystkie te dziedziny
scalającym
Sztuce.

Skądinąd,
realizacja tego spektaklu
za sprawą digitalnego medium
definitywnie włącza teatr
w obszar sztuk wizualnych

– co przecież także
stanowiło moje credo.

Wypada jednak stanowczo podkreślić
– ruchomy model „Ostatniej Fugi”
w cyfrowym wymiarze
istnieje i funkcjonuje
naprawdę.

Dariusz Gorczyca
kwiecień 2024
Kraków

ostatnia-fuga-logo